Soorten laadpalen
We installeren laadpalen van A-merken die zowel futureproof als kwalitatief zijn.
Laadoplossingen op maat
De laadpalen uit ons gamma zijn stuk voor stuk performant, modern en gebruiksvriendelijk. Toch hebben ze elk hun specifieke eigenschappen. Om je een laadoplossing voor te kunnen stellen op maat van je elektrische wagenpark, luisteren we daarom altijd eerst naar je specifieke verhaal. Bij de keuze van het type laadpaal spelen namelijk heel wat factoren mee.
EIGENSCHAPPEN
We stemmen de voorgestelde laadoplossing af op basis van volgende eigenschappen:
- Laadsnelheid: laadvermogen van 3,4 kW tot 22 kW, afhankelijk van het beschikbare elektrische vermogen
- 1 of 2 laadpunten per laadpaal
- Uitvoering: laadzuil, laadstation op paal of laadstation aan muur
- Behuizing: aluminium of hard plastic
- Personalisatie: eigen branding met bestickering of bedrijfslogo
- Identificatie mogelijk via laadpas
- Koppeling met backofficesysteem
- Socket (stopcontact) of vaste laadkabel
AC LADERS (3,7kW - 22kW)
AC-laders zijn de laders die veelal geïnstalleerd worden op huisadressen en openbare parkeerplaatsen, aangezien dit type lader goed is aan te sluiten op het bestaande elektriciteitsnetwerk van een woning of bedrijfspand.
Bij het laden aan een AC-lader wordt de wisselstroom uit het energienetwerk door een omvormer in de auto omgezet naar gelijkstroom die geschikt is voor het opslaan in de accu van de auto. Door dit omvormingsproces in de auto duurt het laden aan een AC-lader langer dan aan een DC-lader. Door de gemakkelijke aansluiting en lagere aanschafprijs is AC-laden de goedkoopste optie. Het is daardoor een uitstekende manier om 's nachts of op het werk de auto vol te laden.
DC LADERS / SNELLADERS tot 350kW
DC-laders worden ook wel 'snelladers' genoemd. Je vindt deze snelladers onder andere bij de laadketen Fastned, maar ze zijn ook steeds vaker te vinden bij de progressievere tankstations. Kuster Energy in de Achterhoek is hier een goed voorbeeld van.
Het installeren van een DC-lader is een stuk duurder dan het installeren van een AC-lader. Dit komt doordat er vaak grote aanpassingen gedaan moeten worden aan de elektrische infrastructuur. Bovendien moet er in de laadpaal een omvormer geplaatst worden die de stroom uit het net geschikt maakt voor het opladen van jouw EV.
Daar staat tegenover dat je jouw EV aan een DC-lader snel weer voldoende kunt opladen om opnieuw een flink stuk te kunnen rijden. Dit komt enerzijds door de grote capaciteit waarover DC-laders beschikken en anderzijds door het feit dat de stroom er in DC (gelijkstroom) uitkomt. Hierdoor kan deze direct worden opgeslagen in de accu en ben je snel weer onderweg!